Szybkie tempo życia, nadgodziny w pracy, obowiązki w domu czy stres – to bardzo częste przyczyny problemów ze snem. Zauważalne jest również to, iż coraz więcej z nas nie potrafi odpoczywać. Skutki mogą okazać się bardzo poważne. Warto więc zadbać o zdrowy sen, by poprawić jakość swego życia.

To, jak śpimy, przekłada się na wiele aspektów naszego funkcjonowania. Działa to również w drugą stronę: to, jak żyjemy, ma ogromny wpływ na przebieg naszego snu. Warto więc zatroszczyć się o to, by nasze życie i na jawie, i we śnie miało swój zdrowy rytm.

Nie ilość, a jakość
Prowadzenie regularnego trybu życia jest mocnym fundamentem do tego, by nasz organizm zaczął sprawnie funkcjonować. Wstawanie o stałej porze dnia, niezależnie od tego, czy mamy dzień wolny od pracy czy nie, pozwoli naszemu organizmowi na zasypianie o stałych godzinach. Unikniemy wówczas problemów z zaśnięciem, ponieważ potrzeba snu będzie pojawiać się naturalnie. Bardzo ważny jest ruch. Aktywność fizyczna jest wskazana przede wszystkim dla ludzi, których praca polega w głównej mierze na wysiłku umysłowym. Codzienne 30-minutowe ćwiczenia znacznie poprawią jakość snu. Nie bez znaczenia jest też miejsce, w którym zasypiamy. Wnętrze powinno być regularnie wietrzone, szczególnie bezpośrednio przed porą nocną, by panująca w nim temperatura oscylowała pomiędzy 18–21°C. Równie ważne jest wygodne łóżko i odpowiednio dobrany materac, który dostosuje się do wagi i kształtu ciała, pozwoli też na wygodny i spokojny sen przez całą noc. Należy pamiętać, by w sypialni nie wykonywać żadnych czynności związanych z pracą i dniem codziennym, a wszelkie sprzęty elektroniczne bezwzględnie wyłączać przed snem.

Tekst: Katarzyna Kotecka

Regularny tryb życia, aktywność fizyczna, zdrowa dieta oraz troska o odpowiednią temperaturę w sypialni to podstawy zdrowego snu. 

Wybierając materac, należy wziąć pod uwagę: wagę, wiek, wzrost, właściwości skóry oraz ewentualne schorzenia kręgosłupa. Osoby, które śpią na boku, powinny mieć tak ułożone ramiona i biodra, aby ich kręgosłup był linią prostą. U osób sypiających na plecach biodra winny się wcisnąć w materac, aby kręgosłup tworzył krzywą linię na kształt litery S. Trzeba zwrócić uwagę na twardość materaca. Jeśli leżąc na wznak, możemy bez problemu wsunąć dłoń pod odcinek lędźwiowy, jest on za twardy. Jeśli wsunięcie dłoni sprawia trudność, może być zbyt miękki. Ze względu na wzrost śpiącego materac musi być dłuższy z każdej strony o min. 10 cm. Materace dla osób z wadami postawy powinny dopasowywać się do sylwetki, mieć doskonałą elastyczność punktową. Najlepsze są lateksowe i wykonane z materiałów termoelastycznych, też niektóre kieszeniowe o dużej liczbie sprężyn na m2.

Tekst: Małgorzata Jankowska-Martynowicz, Fabryka Materaców HEVEA, www.heveamaterace.pl