Wysiłek fizyczny hamuje miażdżycę i wydłuża życie. Wpływa korzystnie na przepływ krwi w naszym organizmie, redukuje nadwagę, obniża ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu, a także zmniejsza stres i poprawia nastrój.

– Aktywność fizyczna jest jedną z najważniejszych metod nowoczesnej profilaktyki chorób serca i naczyń krwionośnych. Regularne ćwiczenia sprawiają, że serce pracuje w spoczynku wolniej i wydajniej, a w czasie wysiłku lepiej wykonuje swoją pracę. Ponadto poprzez poprawę funkcji śródbłonka naczyń oraz modyfikację równowagi między układem krzepnięcia i fibrynolizy ruch hamuje rozwój miażdżycy i ryzyko niedokrwienia – wyjaśnia lek. Maciej Węglarz, kardiolog ze Szpitala Specjalistycznego PRO-FAMILIA.

Aby serce było zdrowe, powinno się ćwiczyć co najmniej pół godziny dziennie. Zalecane są ćwiczenia wytrzymałościowe, które angażują duże grupy mięśni. Zaliczają się do nich m.in.: szybki marsz, jazda na rowerze, aerobik, pływanie, gimnastyka, narciarstwo biegowe, koszykówka, siatkówka i taniec. Pamiętaj jednak o tym, aby każdy trening rozpocząć od rozgrzewki, a na jego zakończenie wykonać ćwiczenia rozluźniające i rozciągające, które wyciszą organizm.

– O codzienną dawkę ruchu możemy zadbać również podczas codziennych czynności. Zamiast korzystać z windy, wybierzmy schody, a samochód zamieńmy na rower lub spacer. Wychodząc z psem na spacer, nie stójmy i nie patrzmy, jak zwierzak biega, tylko pobiegajmy razem z nim – przekonuje lekarz.

Tekst: Dominika Czapkowska

Konsultacja: lek. med. Maciej WĘGLARZ, specjalista kardiolog ze Szpitala Specjalistycznego PRO-FAMILIA w Rzeszowie


Kardiolog W PRO-FAMILII

W nowo otwartej Poradni Kardiologicznej w Szpitalu Specjalistycznym PRO-FAMILIA w Rzeszowie pacjentów przyjmują doświadczeni specjaliści Maciej Węglarz i Maciej Orłowski, którzy zajmują się leczeniem chorób serca i diagnostyką: echo serca, EKG, holter, test wysiłkowy oraz kwalifikacją do koronarografii i angioplastyki.

Więcej informacji: www.rzeszow.pro-familia.pl
Rejestracja: 17 773 57 00