Dieta ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, lecz także na wygląd i kondycję skóry. Bogata w witaminy, składniki mineralne i nienasycone kwasy tłuszczowe może okazać się lepszym orężem w walce o urodę niż szeroki wachlarz produktów do pielęgnacji ciała.

Tekst: dr Barbara Piekło ze Szpitala Specjalistycznego PRO-FAMILIA w Rzeszowie.

Stan skóry, włosów i paznokci jest odzwierciedleniem kondycji naszego organizmu. Szara cera, szybko przetłuszczające się włosy, łamiące się paznokcie z białymi plamkami świadczą o tym, że w naszym organizmie brakuje ważnych dla zdrowia witamin, składników mineralnych, aminokwasów zawierających siarkę oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Przyczyną tak licznych niedoborów zwykle jest nieprawidłowa dieta, której jakość zależy tylko i wyłącznie od nas.

KOLOROWO I SMACZNIE
W pierwszej kolejności nasz jadłospis powinien obfitować w warzywa i owoce bogate w beta-karoten, czyli prowitaminę A oraz witaminę C. Znajdziemy je np. w marchewce, papryce, dyni, natce pietruszki, brzoskwini, moreli, porzeczkach i cytrusach. Są one naturalnymi przeciwutlenia-czami, które chronią skórę przed działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych za procesy starzenia. Dodatkowo witamina A poprawia jędrność skóry i zapobiega wypadaniu włosów, z kolei witamina C bierze udział w wytwarzaniu kolagenu oraz dotlenia komórki skóry, wzmacniając naczynia krwionośne. W naszej codziennej diecie nie może zabraknąć również nabiału i produktów zbożowych z pełnego przemiału. Zawierają cenne witaminy z grupy B, które działają pobudzająco na skórę, stymulują syntezę kolagenu i elastyny, rozjaśniają przebarwienia, redukują podrażnienia, poprawiają koloryt skóry oraz niwelują zmarszczki. Oprócz witamin nieocenione w walce o piękny wygląd skóry są związki mineralne, takie jak cynk, miedź, żelazo, selen. Biorą one udział w szybszym gojeniu się ran, regulują produkcję łoju, odpowiadają za wzrost włosów i paznokci. Znajdziemy je w chudym mięsie, mleku i jego przetworach, warzywach strączkowych, mące pełnoziarnistej, kaszy, żółtku, rybach morskich i owocach morza.

ORZECHY I MIGDAŁY
Zbawienny wpływ na wygląd naszych włosów i paznokci będą miały również orzechy, migdały, pestki dyni, nasiona słonecznika lub oleje roślinne (lniany, oliwa z oliwek, rzepakowy), bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i krzem. Nadają skórze elastyczność i sprężystość, wpływają korzystnie na stan naczyń krwionośnych i ułatwiają odnowę tkanki łącznej.

ZREZYGNUJ Z KAWY
Wrogami pięknej i zadbanej cery są używki, takie jak: alkohol, kofeina oraz teina. W dużym natężeniu powodują, że skóra wygląda na zmęczoną i nieświeżą. To dlatego, że substancje w nich zawarte wysuszają organizm, w tym i skórę, a alkohol może powodować nawet podrażnienia. Dodatkowo dieta bogata w cukry proste, potrawy smażone oraz typu fast food nie tylko powoduje tycie, lecz także niszczenie włókien kolagenu i elastyny, które sprawiają, że wyglądamy świeżo i młodo. Kolejnym niekorzystnym składnikiem jest sól, która powoduje zatrzymanie wody w organizmie i opuchliznę. Skóra wtedy staje się rozciągnięta i traci swoją elastyczność.

WODA – ZDROWY FUNDAMENT
Ogromne znaczenie w naszej diecie ma również woda. Jeśli w organizmie nie ma odpowiedniej jej ilości, wystarczającej do jego prawidłowego funkcjonowania, w pierwszej kolejności czerpana jest z naskórka, a następnie ze skóry właściwej. W konsekwencji nasza skóra traci nawilżenie, staje się bardziej sucha, szorstka oraz traci elastycz-ność. Aby do tego nie dopuścić, warto każdego dnia dostarczyć organizmowi ok. 2 litrów płynów, a latem o litr więcej.