Odpręża, harmonizuje działanie naszych układów i narządów wewnętrznych, a także zwiększa gibkość i elastyczność ciała. Jak przekonuje nauczycielka hatha jogi metodą Iyengara Agnieszka Limberger-Bichajło, joga jest dla wszystkich, bez względu na wiek.

Tekst: Agnieszka Limberger-Bichajło, certyfikowana i dyplomowana nauczycielka hatha jogi metodą Iyengara.

  1. Historia jogi sięga aż 2 tysięcy lat p.n.e. Słowo joga w sanskrycie – języku starożytnych Indii „yuj” ma wiele znaczeń: łączyć, scalać, ujarzmiać, skupiać uwagę. Wiedza o nauce jogi sięga aż 2 tysięcy lat przed naszą erą, a usystematyzował ją i zebrał w jedno dzieło o nazwie „Jogasutry” naukowiec tamtych czasów – Patańdżali. Joga składa się z ośmiu stopni: jama (praktyka kontroli siebie), nijama (praktyka swoich zachowań w stosunku do innych), asana (dyscyplina fizyczna ciała i umysłu), pranajama (nauka o kontroli oddechu), prathyhara (nauka kontroli zmysłów postrzegania), dharana (prowadzi umysł do koncentracji), dhyana (odkrywanie głębi świadomości), samadhi (integracja świadomości). Warto wiedzieć, że do XIX wieku joga była praktycznie nieznana na Zachodzie. Pionierem jogi w Polsce był prof. Wincenty Lutosławski – stryj znanego Witolda Lutosławskiego, który praktykował jogę dla zdrowia. Wyleczył się sam z ciężkiej nerwicy, praktykując asany, co opisał w pierwszym podręczniku do jogi z 1909 r. Jednak dopiero w latach 60. Michalina Michalska upowszechniła jogę. Założyła własną szkołę i napisała książkę „Hatha joga dla wszystkich”. Najpopularniejszą obecnie jogę metodą Iyengara przywiózł do Polski w 1984 r. Sławomir Bubicz, który przebywał w Indiach 8 lat, poszukując technik wspomagających zdrowie i rozwój człowieka.
  2. Ćwiczyć może każdy,bez względu na wiek. Jogę praktykować może każdy, bez względu na wiek. Zdarza się, że jogę ćwiczy cała rodzina – 12-letnia córka, jej 30-letnia mama i babcia w wieku 60 lat. Przeciwwskazaniami do ćwiczeń nie są również schorzenia bądź dysfunkcje. Jeżeli ktoś nie może np. z powodu nadciśnienia wykonywać stania na głowie – „sirsasany”, wykonuje podczas zajęć pozycję zastępczą, którą proponuje nauczyciel. Asany – pozycje jogi są takie same dla wszystkich, jednak warto pamiętać, że poziom trudności dla każdego może okazać się inny. Dlatego ćwiczenia podczas zajęć dostosowywane są indywidualnie do stopnia zaawansowania i możliwości konkretnej osoby.
  3. Joga – korzyści dla całego ciała.Korzyści z praktykowania jogi (hatha jogi) odczuwamy na wielu poziomach. Po pierwsze – zwiększa się gibkość i elastyczność naszego ciała. Mówiąc obrazowo – możemy zawiązać sznurówki, nie zginając przy tym kolan i nie odczuwając bólu pleców, a także możemy wyprostować i unieść ręce – co wcale nie jest takie proste i oczywiste. Po drugie – zyskujemy wiedzę o naszych „nierównościach” w ciele, nawykach, np. staniu i obciążaniu zawsze jednej nogi, pochylaniu głowy zwykle tylko w jednym kierunku. Hatha joga praktykowana regularnie harmonizuje działanie narządów wewnętrznych i naszych układów. Korzystnie wpływa na układ: szkieletowy, mięśniowy, trawienny, oddechowy, nerwowy, jak i hormonalny. Joga pomaga również regulować ciśnienie krwi i zrelaksować ciało oraz umysł, jak i odnaleźć wewnętrzny spokój. Nie bez znaczenia jest również nauka kontroli oddechu. Dzięki regularnym ćwiczeniom nasza sylwetka mimowolnie rzeźbi się i uelastycznia, a poziom napięcia w systemie nerwowym zostaje powoli zmniejszony.
  4. Regularność ma znaczenie. Zajęcia grupowe trwają 90 minut i odbywają się 2–3 razy w tygodniu. To bardzo ważne, ponieważ dzięki regularnym ćwiczeniom nasze ciało zapamiętuje pracę w pozycjach i systematycznie je pogłębia. Ćwiczenia najlepiej wykonywać z „pustym” żołądkiem, dlatego ostatni posiłek najlepiej zjeść najpóźniej 3 godziny przed rozpoczęciem zajęć. Podczas zajęć instruktor prowadzi uczestników krok po kroku przez wybrane asany. To bardzo ważne, ponieważ zwykle, aby zbudować prawidłowo jedną pozycję, muszą zostać zaangażowane różne partie mięśni. Dlatego jogę najlepiej praktykować pod okiem doświadczonego instruktora.
  5. Asany są bardzo różnorodne.Rodzaje ćwiczeń – asany są bardzo różnorodne. Możemy wyróżnić kategorie pozycji i podzielić je na: pozycje stojące, siady, skłony do przodu, skręty, pozycje odwrócone, wygięcia do tyłu, czy np. asany na mięśnie brzucha. I tak jak różnorodne są poszczególne asany, tak różny wpływ mają na nasze ciało. Jedne powodują, że rozgrzewamy się, tracąc kalorie, inne schładzają, a kolejne stymulują lub wyciszają organizm. Każda z nich ma swoje zadanie i określoną kolejność wykonywania. Najważniejszym celem dla osób ćwiczących jest poznanie swojego ciała i umysłu, swojej wrażliwości oraz siły i elastyczności.
  6. Joga w ciąży. Jogę uprawiać mogą również kobiety ciężarne, a na kurs najlepiej zapisać się po 3 miesiącu ciąży. Szczególnie korzystna jest joga wykonywana metodą Iyengara, w której każda pozycja wykonywana jest w zależności od zaawansowania ciąży. Jeżeli lekarz wyrazi zgodę i mama cieszy się dobrym samopoczuciem, ćwiczenia można wykonywać aż do rozwiązania. Ważne jest, aby na kurs zapisać się do nauczyciela, który jest doświadczony i posiada wiedzę na ten temat.

KURS DLA POCZĄTKUJĄCYCH w szkole „Praktyka JOGI” w Rzeszowie.

Najbliższy kurs dla początkujących w szkole jogi Agnieszki Limberger-Bichajło rozpocznie się 15 kwietnia! Dowiedz się więcej, odwiedź stronę internetową szkoły lub profil na facebooku: www.praktykajogi.pl, facebook.com/praktykajogi