W szkole Montessori nauka jest przyjemnością. Nie ma tablicy ani ławek. Za to nauczyciele są na wyciągnięcie ręki, podążają za dzieckiem.


Najbardziej interesująca kobieta świata

Swoje metody wychowawcze wprowadziła po raz pierwszy w 1907 roku w Casa de Bambini – Domu Dziecka, w robotniczej dzielnicy San Lorenzo we Włoszech. Wcześniej, pracując w Klinice Psychiatrii Uniwersytetu Rzymskiego, obserwując chore dzieci, zauważyła, że zwykle borykają się z problemami natury pedagogicznej, a nie medycznej. Udowodniła więc, że dzieci posiadają wewnętrzną siłę stymulującą je do rozwoju, a osoby dorosłe powinny przede wszystkim zapewnić im tylko odpowiednie warunki. Jak tego dokonała? Sukces jej podopiecznych podczas egzaminów państwowych zaskoczył wszystkich. Wyniki chorych dzieci były znacznie lepsze od osiągnięć dzieci zdrowych. O kim mowa? O Marii Montessori, lekarce, nazwanej w 1913 roku przez „New York Tribute” najbardziej interesującą kobietą świata. Twórczyni przełomowej metody nauczania dzieci, która dziś stosowana jest w ponad 20 tys. placówek na całym świecie.

„Pomóż mi zrobić to samemu”
Podczas konferencji z okazji 80 urodzin Maria Montessori wypowiedziała słowa, które stały się hasłem przewodnim jej idei – „Pomóż mi zrobić to samemu”. Metoda polega na podążaniu za dzieckiem i wspieraniu jego wszechstronnego rozwoju. Nie wyręczaj mnie, daj mi czas, bądź obok, pokaż, wesprzyj mnie, ale nie rób tego za mnie. Według idei Montessori dzieci nie trzeba zachęcać do rozwoju lub do aktywnego odkrywania otoczenia. One z natury kochają się uczyć, są ciekawe świata i nowych doświadczeń. Wystarczy, że dorośli stworzą swoim pociechom dogodne warunki do rozwoju w miłości i poczuciu bezpieczeństwa.

W przedszkolu jak w domu
Montessori zakładała, że podział na roczniki jest sztuczny, a rozwój nie zawsze zależy od daty urodzenia. Dlatego w montessoriańskim przedszkolu w jednej sali uczą się wspólnie dzieci w wieku od 2,5 roku do 6 lat. Dzięki mieszanym grupom przedszkolaki w różnym wieku mogą zarażać się pasjami i uczyć się od siebie nowych rzeczy. A wszystko to dzieje się w przestronnym otoczeniu z dużą liczbą okien i domowej, przyjaznej dziecku atmosferze.

5 obszarów życia
W sali nie ma tablicy ani ławek. Pomieszczenie za to podzielone jest na pięć obszarów: życie codzienne, sensorykę, matematykę, język i wszechświat, inaczej zwany kulturą lub kosmosem. W życiu codziennym przedszkolak znajdzie przedmioty, które pomogą mu budować swoją niezależność, rozwijające drobne mięśnie rąk (przelewanie wody, mycie naczyń, praca z pęsetą, szczypcami, posługiwanie sie chochelką i prawdziwymi sztućcami). W przestrzeni, która nazywa się sensoryką, znajdują się pomoce rozwijające dziecięce zmysły, wprowadzające do świata faktur, kolorów, wielkości i zależności. Z kolei dział poświęcony nauce języka wypełniony jest m.in. pomocami rozszerzającymi słownictwo. Kolejny dział to matematyka, która została przedstawiona przez Marię Montessori w sposób konkretny i doświadczalny. A dział edukacji kosmicznej wprowadzi dziecko w otaczający je świat przyrody i kultury.

Praca własna – serce pedagogiki Montessori
Każdego dnia dzieci samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wybierają rodzaj, miejsce i czas pracy. Każde dziecko w grupie zajmuje się czymś innym, wybiera czynność, która w danej chwili najbardziej je interesuje. Nauczyciel nie wyznacza jednego zadania dla całej grupy, jest obecny na sali, obserwuje, pomaga i wspiera dziecko, jeśli jest taka potrzeba. Dzieci od pierwszych dni w przedszkolu uczą się, że błąd jest ich najlepszym przyjacielem, bo daje im znak, co muszą jeszcze poprawić. W placówkach Montessori dzieci pracują dla siebie, nie ma nagród i kar, dzięki czemu motywacja do działania płynie z wnętrza dziecka, a nie jest narzucona przez dorosłego.

Tekst: Jadwiga Krzywdzik z przedszkola „Chatka Puchatka” w Rzeszowie.

W tym roku w Rzeszowie rozpocznie swoją działalność pierwsza na Podkarpaciu – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori. Decyzję o otwarciu szkoły podjęły właścicielki montessoriańskiego przedszkola „Chatka Puchatka”, które funkcjonuje z sukcesem od 2005 roku. www.chatkapuchatka.edu.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej o edukacji Montessori? Zadzwoń do założycielek szkoły — Agnieszka Krzywdzik – 508 207 077 i Jadwiga Krzywdzik – 502 125 991