Rozmowa z Grzegorzem Kania fizjoterapeutą ze Szpitala Specjalistycznego PRO-FAMILIA

Pro Zdrowie: Jak zdrowo trenować i na co szczególnie powinniśmy zwracać uwagę?
Grzegorz Kania: Kluczem do sukcesu w bezpiecznym spędzaniu aktywnie czasu jest rozgrzewka. Zdarza się jednak, że w praktyce często o niej zapominamy. Każde spotkanie ze sportem, krótkie czy dłuższe, powinno rozpoczynać się kilkuminutową rozgrzewką. Nie tylko przygotujemy nasze ciało do wysiłku fizycznego, ale co najważniejsze ‒ zmniejszymy kilkakrotnie ryzyko kontuzji. Zbyt pochopnie rozpoczęty trening lub zbagatelizowanie poziomu naszej formy nierzadko kończy się przykrą kontuzją, która zostaje z nami nawet przez wiele miesięcy.

PZ: Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrzewka?
G. K.: Przed rozpoczęciem właściwego treningu przez 10‒15 minut wykonajmy ćwiczenia rozciągające, które uelastycznią mięśnie i ścięgna, a także różnego rodzaju skłony, wymachy rąk, nóg czy np. trucht w miejscu. Warto pamiętać również o tym, aby po treningu wykonać ćwiczenia rozciągające i rozluźniające, które korzystnie wpłyną na nasz organizm po zakończonym wysiłku.

PZ: Najbardziej popularnym miejskim sportem jest bieganie. W jaki sposób przygotować się do treningu?
G. K.: Przygodę z bieganiem warto rozpocząć przede wszystkim od zakupu odpowiedniego obuwia, dobranego przez fachowca. W tym sporcie ważna jest nie tylko rozgrzewka, ale też odpowiednie rozplanowanie treningów. Nie należy zaczynać od razu od biegu. Na początku wystarczy szybki marsz. Dopiero przy kolejnych treningach stopniowo wydłużajmy czas biegu, skracając czas maszerowania. Pełny bieg zdrowo jest wykonać dopiero po około trzech tygodniach treningu, ćwicząc trzy razy w tygodniu. Aby zmniejszyć ryzyko kontuzji, warto unikać twardej powierzchni treningowej.

PZ: Jazda na rowerze wymaga również takiego przygotowania?
G. K.: Jeżeli chodzi o jazdę na rowerze, rozgrzewka jest również nieodłącznym elementem całego treningu. Pomimo że jest to sport uniwersalny i można uprawiać go prawie w każdym wieku, nie powinniśmy go bagatelizować. Nie wybierajmy się od razu na dalekie wycieczki. Bezpieczniej jest trenować systematycznie, po kilkanaście minut, za każdym razem stopniowo wydłużając przejeżdżany dystans. W taki sposób przyzwyczaimy stopniowo organizm do zwiększającego się wysiłku i zapobiegniemy nadmiernemu przeciążeniu mięśni.

Rozmawiała: Dominika Czapkowska